Hva gjør du når viktige papirer,
hjelpemidler eller andre uunnværlige saker ligger i Norge og du er i Spania?
Oliven & Poteter hadde nettopp det problemet i uken som gikk. Vi har brukt
mangfoldige timer på å undersøke alternativer: Posten, Norwegian, SAS, Ryanair
og ekspressbudtjenesten DHL. Forhåpentligvis kan våre erfaringer spare våre
lesere for hodebry, tid og penger.
I de mer enn 30 årene Oliven & Poteter
har besøkt Spania, har det inntil forrige uke ikke hendt at vi har glemt igjen
papirer eller andre saker vi ikke kan være foruten. I alle fall ikke noe vi
måtte ha før gode venner eller familiemedlemmer har kunnet ta dem med til oss.
Uhellet ble oppdaget allerede på
flyplassen, men etter gjennomført innsjekking og sikkerhetskontroll. Det var
verken tid eller mulighet til å rekke hjem for å hente noe som helst.
Neste post var å sette vår ”norske
avdeling” – altså Poteter - i sving. Først en ringerunde til alle flyselskaper
som har direkterute til Alicante: SAS, Norwegian og Ryanair. Alle var
hyggelige, alle hadde samme beskjed: I disse tider tar ingen flyselskaper med
noen form for pakke uten at en person reiser sammen med den. Ingen form for godstransport
med andre ord.
Deretter sjekket vi om det var mulig for
en av oss å fly ned til Alicante og opp igjen til Norge en dag eller to senere
uten at det kostet skjorta. Kanskje var vi uheldige med datoene, men SAS,
Norwegian og Ryanair ville alle ha mellom 2.000 kr og 2.500 kr for en slik
snarvisitt. Temmelig dyrt for en ren leveranse - ingen av oss hadde anledning
til å ta en friuke akkurat nå.
Neste stopp: Posten. Den hyggelige mannen
på vårt lokale postkontor (vi er blant de heldige som fortsatt har et slikt),
fortalte at de hadde to alternativer for slike sendinger: Rekommandert og
ekspress. De to kunne dessverre ikke kombineres.
Både rekommandert og ekspress-sendinger
gjennom Posten kan spores slik at du kan følge med på hvor pakken befinner seg
til enhver tid dersom du har nettilgang med smarttelefon, PC eller nettbrett.
Rekommandert var det sikreste, ifølge
postfunksjonæren. For en sending på under 500 g, på størrelse med en halv
A4-side og ikke mer enn 2 cm i tykkelse ville prisen være ca 200 kr +
forsikring av innholdet. Slett ikke verst om man kan vente de mellom tre og
seks arbeidsdagene det tar før sendingen leveres på mottagers nærmeste
postkontor. (Husk legitimasjon om du skal hente slike sendinger, ellers må du
gjøre vendereis.)
Ekspresslevering fra Posten derimot, ville
kunne komme frem på 2-3 arbeidsdager og har den fordelen at den leveres på
mottagers dør. Prisen for samme sending som beskrevet over, var imidlertid på
nesten 1.300 kr + forsikring. Med den prisen i hodet, tok Oliven & Poteter
kontakt med budfirmaet DHL.
I jobbsammenheng har Poteter gjennom årene
hatt mye å gjøre med ulike bud- og ekspresstjenester. Vi har brukt store og små
firmaer til hundrevis av leveranser i inn- og utland, dog aldri til Spania. Erfaringene
har variert noe. De største har ikke alltid vært best, men vi har hatt gode
erfaringer med internasjonalt anerkjente kurertjenester av typen DHL, UPS og
FedEx.
Med behov for rask leveranse, kontaktet vi
derfor det lokale DHL-kontoret. DHL ble startet opp i USA, men ble på
begynnelsen av 2000-tallet kjøpt opp av Deutsche Post. På DHLs websider kunne
Oliven & Poteter lese at selskapet har mer enn 7.500 ansatte og 6.000
kjøretøyer bare i Spania. Så dette kunne vel gå relativt smertefritt?
DHL kan hente på døra i Norge, men prisen
ville for vår leveranse bli omtrent dobbelt så høy. Vi valgte i stedet å ta med
oss sendingen til et av DHLs kontorer og få sendingen levert på mottagers dør i
Spania. Prisen for slik levering inkludert forsikring av innholdet kom på omtrent
700 kr. Cirka halv pris av hva vi fikk opplyst at tilsvarende sending gjennom
Posten ville beløpe seg til.
Den unge damen som tok i mot pakken hos
DHL torsdag morgen, var hjelpsom og kunne fortelle at den ville bli hentet der
cirka kl 16 samme dag.
Det tok ikke mange minuttene etter kl. 15 før
sporingsinformasjon tikket inn på vår e-post. I rask rekkefølge kunne vi lese
at pakken ble sendt ut fra Oslo, mellomlandet i København, fortsatte til
Leipzig i løpet av natten og var innom Vitoria i Spania, før den ble levert i
Alicante kl 9.06 allerede fredag morgen. Ikke verst for en pakke som ble levert
inn i Oslo torsdag formiddag.
Like etter kl. 20 fredag kom endelig beskjeden
om at tollen hadde ferdigbehandlet sendingen. Nå var det bare for mottager å
dra hjem fra middagsselskapet og vente på budbil. Trodde vi.
Like etter at mottager hadde kommet hjem, tikket
en e-post fra DHL inn om at de forventet levering sent samme kveld: kl. 23.59.
Greit. Mottager ventet oppe til langt over
midnatt. Ingen leveranse. Ingen beskjed fra DHL. Etter midnatt viste plutselig sporingsinformasjonen
fra DHL i stedet for levering 26. januar følgende beskjed: ”Antatt leveringstid
er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Vennligst prøv igjen senere.”
Og vi har prøvd – ingen endring. Per
lørdag morgen, var det fortsatt ikke angitt noen beregnet leveringstid. Oliven
& Poteter ringte igjen DHL, denne gangen kontoret i Alicante. Deres
representanter snakket i det minste brukbart engelsk, hvilket ikke alltid er en
selvfølge i Spania. Langt om lenge får vi opplyst fra DHLs representant at der
i gården arbeider man verken på lørdager eller søndager.
Først godt utpå dagen mandag, kom
leveransen på døren. Intakt og med alt innhold. Vi fikk tekstmelding på forhånd
til mobil, slik vi hadde bedt om, men ingen melding om når pakken ble forventet
levert så vi bare ventet til de var her.
Vår erfaring så langt tilsier at man
kanskje bare bør benytte DHLs ekspressendinger fra Norge tidlig i uken om skal
ha håp om at mottager får forsendelsen innen en dag eller to, slik man blir
forespeilet. Kanskje var vi spesielt uheldige. Vi mener i alle fall at DHL bør
opplyse sine kunder som vil sende pakker til Alicante-regionen, om at deres
virksomhet er stengt fra fredag kveld til og med søndag og at spansk
tollbehandling også kan ta tid uansett hvor kjedelig innholdet måtte være.
Oliven &
Poteter
olivenogpoteter@gmail.com
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Vi setter pris på å høre fra deg!