Arrangørene
av helgens Expo Torrevieja er antagelig godt fornøyd med et besøkstall på 9000.
Mer enn 75 kommersielle utstillere og et par titalls foreninger og klubber representert
på messen, er heller ikke verst. Men for vår del var det aller viktigste vi tok
med hjem fra de to dagene messen varte: Costa Blanca er et spillevende,
mangfoldig og spennende sted å bo og besøke. Her finnes massevis av kreative
folk og nyskapende bedrifter som vil bidra til at dette området blir enda mer
attraktivt i årene som kommer.
Vi var
spent da vi kjørte opp foran Torreviejas flotte konserthus, bare en knapp halvtime
etter at Expo Torrevieja åpnet lørdag. I følge arrangørene er Expo Torrevieja
en livsstilsmesse – hva ville vi finne her? Et par hundre biler stod allerede på
parkeringsplassen og en masse mennesker var på vei mot inngangsdøren. Tilstrømningen
bare økte utover dagen.
Dette er tredje Expo, og også representanter fra lokale myndigheter og Tourismo Torrevieja som var på plass rett ved inngangspartiet, synes tydeligvis messen har blitt en viktig møteplass. Turistkontorets imøtekommende folk informerte om byens tilbud til fastboende og besøkende.
Eiendomsmeglere
som det spanske firmaet Marsol som både utvikler nye boligområder og selger
bruktboliger, var ikke overraskende å finne begge messedager. Men her var også firmaer
startet av folk fra nordligere strøk, blant dem skinkeprodusenten Svartfot,
flyttebyrået Trygg Flytting og Markisemannen som leverer solskjerming til
privatboliger og næringsbygg. Representantene fra Markisemannen kunne opplyse
at firmaet om ikke lenge vil begynne å eksportere markiser fra Spania til
Skandinavia.
Blant de
mange driftige nordmenn som har startet egen virksomhet på Costa Blanca, fant
vi også Harald Schalde fra familieeide Casa Boquera. Familien Schalde er kjent
for en tørr rødvin de produserer på egen vingård i Yecla, nord-vest for
Alicante der de også driver hotell med restaurant som serverer gourmetmåltider.
Lokale vinprodusenter
var det forresten flere av på messen, og deres boder var populære. La Casa
Vital presenterte sin lett gjenkjennelige, turkisfargede cava (spansk versjon
av champagne). Den noe oppsiktsvekkende fargen er faktisk naturlig og stammer
fra skallet i druene La Casa Vital bruker i fermenteringsprosessen.
Det var mange
mennesker på Expo’n, men aldri så mange at det ble virkelig trangt om plassen.
Vi var innom Allt i hus som tilbyr det meste innen renovering, og fikk plass
ved den travle standen til Quironsalud. Det nå tyskeide Quironsalud er nærmeste
nabo til messelokalet og blant Spanias beste privatsykehus.
Søndag morgen ble vi møtt av en herlig samling veteranbiler på plassen utenfor messelokalet. Mange i Torrevieja-området har tydelig en forkjærlighet for gamle biler. Og av egen erfaring vet vi at veteranbilforeninger er steder der man treffer masse trivelige mennesker.
Apropos
trivelig: Det så litt skummelt ut da en gjeng på 12-15 stykker kjørte opp foran
Expo-inngangen samme dag. De var kledd i lange militærlignende frakker, man
kunne kanskje ha mistenkt dem for å tilhøre en litt skummel gjeng om det ikke
hadde vært for at de alle ankom på scooter. Klubben Costa Blanca Scooterists med
cirka 220 medlemmer i sin Facebook-gruppe, er glad i å dra på fellesturer i nærmiljøet.
Det er en internasjonal gruppe som ønsker velkommen alle scooter-elskere –
uansett fasong, farge eller modell - på kjøretøyet.
Søndag
fikk vi også se arbeider av kunstmaleren Rita fra La Casita del Arte. Hun
holder malekurs for folk som har lyst til å utforske sine kreative sider. Med
sin flotte natur og sitt gode klima er Costa Blanca et populært tilholdssted
for mange kunstnere. I tillegg til arbeider malt av folkene fra La Casita del
Arte viste Expo’en blant annet glassarbeider og skulpturer av Roy Ledgard og TJ
Miles Artworks.
Sosialt
engasjement manglet heller ikke på messen. ”Rock against cancer” planlegger en
riktig livat rockekonsert i Torrevieja i midten av juni i år for å samle inn
penger til kreftsaken. Den norske Sjømannskirken var på plass med vafler og
kaffe for å presentere sitt store og mangfoldige tilbud. ”Kjerka” gjør et betydelig
sosialt arbeid blant nordmenn i området, men har også tilbud om kor, folkedans,
fjellturgruppe, treskjæring og mye mer.
Oppstartsselskaper
var også godt representert på Expo Torrevija. Blant dem vi la merke til var BizFinders.es
som er i ferd med å bygge opp en database med oversikt over firmaer som tilbyr ulike
produkter og tjenester i regionen. Det norske videomarkedsføringsselskapet
Wannabee var på Expo’en blant annet for å vise frem sin nye serie ”Drømmen om
Spania” som er tilgjengelig på Youtube.
Mange av
oss har erfart at møter med det lokale byråkratiet er noe av det vanskeligste
med å etablere seg i et nytt land. Rett ved siden av Wannabee fant vi Trilogy
Brokers som lover å ta seg av alt papirarbeid man måtte ha behov for hjelp til
som privatperson eller næringsdrivende: fra å stifte nytt selskap til arv, avtaler
og regnskap.
Veteraner
blant lokale tjenesteytere var også godt representert. Språkskolen Berlingua
International School kan vise til mer enn 50 år i bransjen. De uteksaminerer
mer enn 700 elever i året og tilbyr ikke bare opplæring i spansk, men også
tysk, engelsk og enkelte andre språk. Academia Berlingua holder til på Quesada,
et sted der det finnes mange nordmenn.
Hvordan
oppsummere denne helgen? For det første: Det er en stund siden Torrevieja var
en søvnig liten by. Både spanjoler og folk fra andre nasjoner, herunder
nordmenn, bidrar til å skape et mangfoldig tilbud av varer og tjenester og
flotte møteplasser for folk med de forskjelligste interesser. Arrangementet var
bra, besøket godt - og det kommer til å bli spennende å følge denne regionen i
årene som kommer.
Hilsen
Oliven & Poteter!
Følg
oss på: www.Olivenogpoteter.blogspot.com
Send
oss noen ord: olivenogpoteter@gmail.com
Facebook: www.Facebook.com/Olivenogpoteter
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Vi setter pris på å høre fra deg!