Har du kjøpt
en mangelfull vare eller tjeneste under oppholdet i Spania? Føler du deg lurt
av selger eller utleier? Det kan være ille nok i eget land der du behersker
språk og kultur. Men du står kanskje ikke så alene i en slik situasjon som du
tror. Det finnes hjelp å få og det til og med gratis og på eget språk – bli
kjent med det europeiske nettverket av forbrukerkontorer, ECC. Dessuten: Lær om
den europeiske domstolen ESCP der du enkelt og rimelig kan fremme såkalte
småkrav.
![]() |
|
Det finnes mer
effektive og moderne metoder for å nå frem med en klage.
|
Det er ikke alltid like lett å orientere seg som
forbruker i fremmed land. Lovgivningen kan være forskjellig og språket i
regelverket kan by på utfordringer selv for de som klarer seg godt på spansk ellers
i dagliglivet.
I hjemlandet ville de fleste av oss vite eller i alle
fall nokså enkelt kunne finne frem til hvilke rettigheter vi som forbrukere har
etter loven. Vi ville henvendt oss til selger og forlangt prisavslag, bytte
eller penger tilbake. Hva gjør du når du føler deg lurt i Spania?
|
Usikker på
hva du kan gjøre når du ikke får det du har betalt for?
|
Møt Forbruker
Europa
Har du forsøkt å kontakte selger, uten å ha fått i stand en
tilfredsstillende overenskomst, kan du henvende deg til det europeiske
nettverket av forbrukerorganisasjoner. European Consumer Centres Network (ECC) er som navnet indikerer, et nettverk av forbrukerkontorer. Du
finner dem i alle EU-land, i Norge og på Island. ECC ble opprettet av
EU-kommisjonen i 2005 for å gjøre det tryggere for oss forbrukere å handle i
europeiske land der vi ikke bor fast.
Den norske grenen av organisasjonen, Forbruker Europa, ligger under Forbrukerrådet og informerer og veileder
norske forbrukere om rettigheter vi har når vi handler i andre medlemsland. Det
er også konkret hjelp å få i enkeltsaker: Forbruker Europa kan kontakte din
motpart og forhandle på dine vegne. På nettet finner du dem her: https://forbrukereuropa.no/. Du kan raskt og enkelt sende inn en klage gjennom å fylle ut et
standardskjema som ligger lett tilgjengelig på Forbruker Europas nettsider (https://forbrukereuropa.no/kontakt-oss/). Det er også mulig å ta kontakt med Forbruker Europa på telefon: +47
23 40 05 00, direktenummer til ECC: +47 23 40 05 08 eller per post: Forbruker
Europa, postboks 463 Sentrum, 0105 Oslo.
Tilsvarende organisasjoner finnes i Sverige (www.konsumenteuropa.se) og Danmark (www.forbrugereuropa.dk) for forbrukere
hjemmehørende i disse landene.
Det koster deg ingenting å få hjelp fra
ECC-kontorene. Deres budsjetter finansieres av EU-kommisjonen og nasjonale
forbrukerorganisasjoner.
Er du usikker på hvordan du skal nærme deg selger på
best mulig måte, kan ECC-kontorene gi deg råd. Websidene har en mengde nyttig
informasjon, og kontorene er bemannet av jurister og andre eksperter som
kjenner lover og regler i andre EU-land og som gjerne svarer på dine spørsmål –
altså kostnadsfritt.
Nytter det?
Da Oliven &
Poteter snakket med Forbruker Europa denne uken, fikk vi opplyst at kontoret
har behandlet og vunnet frem med en rekke klager som gjelder nordmenn i Spania.
”I 2017 mottok vi i alt 131 klager fra norske forbrukere rettet mot spanske
leverandører,” forteller leder for Forbruker Europa Ragnar Wiik.”De fleste av
klagene handlet om leiebiler, timeshare og overpriset elektronikk.”![]() |
|
Ragnar Wiik leder det norske kontoret av ECC. I 2017
behandlet Forbruker Europa 131 saker der norske forbrukere klagde på produkter
eller tjenester fra spanske leverandører. (Foto: Forbruker Europa.)
|
Forbruker Europas jurister og saksbehandlere tar imidlertid
på seg mange typer saker som gjelder forbrukerlovgivning. Og de holder oversikt
over innkomne klager og kan alene eller sammen med europeiske kolleger gå i
rette med firmaer som blir klaget inn av forbrukere gjentatte ganger.
I alle typer saker gjelder ECCs råd til forbruker: Dokumentasjon
er avgjørende viktig. Ta vare på kvitteringer, foto, utskrifter av
kommunikasjon via mobiltelefon, e-post osv. Når du klager inn en sak for ECC, vil
den i første omgang bli vurdert ut fra dokumentasjonen du legger ved. Det er
vanskelig for ECC å vinne gjennom i saker der ditt ord står mot leverandørens.
Husk at om du er skandinav fast bosatt i Spania (har residencia), må du ta kontakt med
spanske forbrukermyndigheter dersom klagen gjelder en leverandør i samme land.
Ikke sjelden er en henvendelse fra ECC til en
næringsdrivende nok til å få til en løsning som er akseptabel for deg som
forbruker. Men det skal ikke underslås at det finnes en hake ved
ECC-nettverket: Forbruker Europa kan bare finne en løsning, dersom begge parter
i en tvist er samarbeidsvillige og godtar at ECC bringes inn i saken. En useriøs
leverandør kan med andre nekte å samarbeide.
Du som forbruker står likevel ikke uten alternativer.
Uløste tvister kan nemlig bringes inn for EUs småkravsdomstol.
Krav under
5.000 euro – få hjelp fra småkravsdomstolen
I 2009 styrket EU sin beskyttelse av europeiske
konsumenter ytterligere. Da ble European Small Claims Procedure (ESCP)
opprettet. Dette er en småkravsprosess der forbrukere i et EU-land kan bringe
inn klager mot leverandører i andre medlemsstater, såfremt sakene gjelder beløp
som ikke overstiger 5.000 euro. (Merk: Danmark har valgt å stå utenfor
ordningen.)En småkravsprosess kan være en enkel, rask og billig måte å håndtere fastlåste tvister på. Den er blitt beskrevet som en mellomting mellom formell megling og full rettssak. Prosessen foregår i hovedsak skriftlig, og partene må avfinne seg med den avgjørelsen retten kommer til på samme måte som i en ”vanlig” rettssak. Vinner du frem mot en leverandør, kan retten altså pålegge motparten din å gjøre opp for seg. Og du kan med rettens avgjørelse i hånd få politiet i alle EU-land til å bistå med håndhevelsen.
Du kan selvsagt velge å la deg representere av en advokat, men du kan også representere deg selv i en slik småkravsprosess.
ESCP har ganske strenge regler å forholde seg til når det gjelder frister for å svare partene og ferdigbehandle saker, dermed kan du bli ferdig med tvisten på relativt kort tid.
Mer om ESCP og skjema for å anmode om at ESCP tar opp din sak, finner du her: https://e-justice.europa.eu/content_small_claims-42-en.do.
Til slutt: Hvis du synes det er tøft å gi deg i kast med å kreve det du mener er
rett og riktig, så husk at du også gjør dine medmennesker en tjeneste dersom du
vinner frem mot useriøse aktører. Har du blitt lurt, er sjansene store for at
du ikke er den eneste som har hatt en lignende opplevelse med samme leverandør.
Hilsen
Oliven & Poteter!
Følg
oss på: www.Olivenogpoteter.blogspot.com
Send
oss noen ord: olivenogpoteter@gmail.com
Facebook: www.Facebook.com/Olivenogpoteter
Vi
publiserer nye artikler hver mandag og fredag. Noen ganger litt oftere.


Kommentarer
Legg inn en kommentar
Vi setter pris på å høre fra deg!