Han regnes av mange som den aller største flamencosangeren gjennom
tidene. Mer enn et kvart århundre etter hans altfor tidlige død spilles
youtube-videoer med den andalusiske sangeren millioner av ganger. Fattiggutten
som er blitt sammenlignet med både Mick Jagger og Elvis Presley var flamencoens
første superstjerne og samarbeidet med noen av vår tids fremste gitarister,
blant dem Paco de Lucia og Tomatito. Livshistorien hans er full av opp- og
nedturer, suksess og tragedie, og har du ikke allerede stiftet bekjentskap med
Camarón de la Isla, så tør vi love musikk som får nordiske ører til å flagre.
Vi publiserer nye artikler hver mandag og fredag.
José Monge Cruz, bedre kjent som
Camarón de la Isla, er en legende innen flamencomusikken.
|
Den legendariske sangeren kom til
verden nær havnebyen Cadíz i Andalucia i 1950. Og det var
langt fra glamorøse omstendigheter han var født inn i. Egentlig het han José
Monge Cruz og var nest eldst i en stor barneflokk i en fattig sigøynerfamilie.
Faren var smed, og moren vevde blant annet kurver for å spe på den trange
familieøkonomien. Moren skal ha vært flink til å synge og i strøket der
familien holdt til, stod den folkelige flamencoen høyt i kurs. Naboene samlet
seg gjerne og ofte til en ”juerga” – en uformell fest med god mat, sang og
musikk. Guttungen skal ha tilbrakt mange timer på terrassen og observert
nabolagets sangere og musikere i aksjon.
Dessuten hjalp han faren med arbeidet
i smia, og også der ble det sunget. Til arbeidet sang far og sønn såkalte
”martinetes,” en type sanger som gjorde det lettere å holde jevn og god rytme
med hammer og ambolt. Sang og musikk var en del av en ellers ganske tøff
hverdag langt nede på den sosiale rangstigen.
Smia til faren lå i Calle Armagura –
oversatt betyr det ”bitterhetens gate” – det skulle ikke komme til å mangle
bitterhet i familiens liv. Mange har påpekt likhetene mellom blues og jazz og
flamenco – sikkert er det at alle musikkformene har oppstått på livets
skyggeside. Og José fikk tidlig erfare livets bitre aspekter – smerten og
dramaet som han formidlet i sin flamencosang, var i høyeste grad selvopplevd.
Da hans far døde av astma, satt moren
igjen med åtte små barn – og familiens økonomiske situasjon gikk fra vanskelig
til kritisk. Allerede åtte år gammel begynte Camarón å opptre på
bussholdeplasser, i vertshus og på torg for å bidra til familiens økonomi.
Det var forresten onkelen som ga José
tilnavnet som i voksen alder skulle bli et artistnavn med gjenklang over store
deler av verden: Han kalte ham ”Reka” eller ”Camarón” på spansk. Navnet skal
han ha fått fordi han etter lokal målestokk var blond og lys i huden og
dessuten hadde en temmelig spinkel skikkelse. Etternavnet tok han fra
hjemstedet: San Fernando kalles nemlig også La Isla.
Den vevre kroppen beholdt
han livet ut. På klippet under ser du Camarón de la Isla fremføre ”Como el
agua” sammen med gitartisten Paco de Lucia.
Camarón og Paco de Lucia samarbeidet
nært i en årrekke. På youtube kan du høre en av deres mest kjente låter, Como el agua.
|
Gitano
med verdenssuksess
Det tok ikke mange årene før den
spinkle gutten vakte oppsikt med sin rå og sanselige sang. Som tolvåring vant
han sin første konkurranse, og de betalte oppdragene begynte så smått å komme.
I første omgang jobbet han som sanger på flamencoshow på lokale restauranter –
der han til tross for at han bare var et barn, ble skjenket alkohol. Rusen
skulle komme til å legge seg som en skygge over store deler av Camaróns liv.
Atten år gammel ble han hyret inn av
det som til denne dag er verdens mest berømte flamencoscene: Tablao Torres
Bermejas i Madrid. (Den er fortsatt i drift og du kan lese mer om Tablao Torres
Bermejas på deres websider her.)
I 12 år forble han ”hussanger” på Tablao Bermejas. Oppdragene strømmet på, og i
1969 utga han sin første plate.
Det var i Madrid at Camarón møtte og
innledet et mangeårig samarbeid med gitaristen Paco de Lucia. Også i
privatlivet smilte nå lykken. Da han var 25 år, giftet han seg med 16 år gamle
Dolores Montoya, også hun av gitano-slekt. Sammen fikk de fire barn, og ekteskapet
varte til Camarón døde som 41-åring.
Camarón la aldri skjul på
at han kom fra enkle kår eller at han var gitano. Hans album utgitt i 1989
heter ”Soy gitano” (”Jeg er sigøyner”) etter tittelsangen som du kan høre ham
fremføre her: Soy Gitano. Hans siste plate kom ut i
mai 1992 bare et par måneder før han døde, og salgstallene sier mye om hans
enorme popularitet. Den solgte 75.000 eksemplarer bare i løpet av de første tre
ukene den var på markedet – Camarón nøt anerkjennelse på tvers av kulturer og
landegrenser.
Gitano
er det spanske ordet for sigøyner og kommer av ”egiptano” eller egypter.
Forestillingen om at sigøynere eller romfolk skulle komme fra Egypt, finner vi
forresten også igjen i den engelske betegnelsen ”gypsies”. Sigøynere eller
romfolk som de foretrekker å bli kalt, stammer fra Hindustan, grenseområdet
mellom dagens India og Pakistan. Gitanos’ reise fra Hindustan til Spania
foregikk over mange generasjoner, og Egypt var faktisk et stopp for mange. En
del gitanos skal ha foretrukket å oppgi at de kom fra Egypt; det var gjerne
mindre belastende enn å bli forbundet med det indiske subkontinent.
Paco de Lucia og Camarón de la Isla
jobbet sammen i ti intense år – samarbeidet resulterte i hele ni
plateutgivelser og opptredener langt utenfor Spanias grenser. De gikk likevel
hvert til sitt til slutt. Paco de Lucia bygget sin eventyrlige solokarriere som
internasjonal artist. Camaróns tiltagende rusmisbruk kan ha vært blant årsakene
til at samarbeidet tok slutt. For Camarón hadde tilgangen på alkohol som barn
utviklet seg til et betydelig rusproblem som med tiden kom til å omfatte
heroinavhengighet.
Camarón fant en ny begavet
gitarist i Tomatito, og sammen med ham fortsatte han med opptredener og
plateutgivelser helt frem til sin død. Konsertene samlet tusenvis av fans. Han
fylte Spanias største konsertarenaer til tross for at stemmen hans i stadig
sterkere grad bar preg av en hverdag med alkohol, rusmisbruk og kjederøyking.
Intensiteten og smerten i sangen han formidlet, var autentisk og publikum
elsket ham for det.
Statuen av Camarón viser ham i kjent stil under en
konsert. (Kilde: Wikipedia.org Danieltellez, commonswiki.)
|
En død
i stort format - 100.000 i begravelse
Camarón innså etter hvert selv at han
måtte søke hjelp for sitt misbruk. Han la seg inn til avrusing og ble endelig
kvitt sin årelange avhengighet. Desto mer tragisk var det derfor at han bare
kort tid etter at han var blitt rusfri, ble diagnostisert med lungekreft som
ifølge legene var forårsaket av mange år som storrøyker.
Han ble lagt inn på sykehus i
Barcelona, og spanske medier fulgte hans stadig svekkede helsetilstand nærmest
time for time. Hans gråtende kone på tv i beste sendetid, nærgående intervjuer
med legene som behandlet ham i alle landets medier – helt mot slutten avbrøt
spansk tv til stadighet sitt oppsatte sendeprogram for å publisere bulletiner
om Camaróns tilstand – det sier litt om hvor høyt verdsatt han var.
Mer enn 100.000 mennesker fulgte ham
til graven. I hjembyen er det beskjedne barndomshjemmet til sangeren omgjort
til museum, og tilhengere valfarter hit til denne dag omtrent slik Elvis-fans
oppsøker Graceland i Memphis, Tennessee. Mange spanjoler vil hevde at Camarón
er kongen av flamenco – en uovertruffen kunstner, en formidler av livets smerte
og lidenskap.
Hilsen Oliven & Poteter!
Følg oss på: www.Olivenogpoteter.blogspot.com
Send oss noen ord: olivenogpoteter@gmail.com
Facebook: www.Facebook.com/Olivenogpoteter
Vi publiserer nye artikler hver mandag og fredag.
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Vi setter pris på å høre fra deg!