“Spania er et arnested for anarkister. Og den spanske regjeringen samler
sammen alle disse anarkistene og dumper dem på oss i USA.” Slik tordnet en folkevalgt
under en opphetet debatt om innvandring i den amerikanske Kongressen like før
jul i 1920. Dagen før innlegget hadde kongressrepresentanten besøkt New York og
vært på Ellis Island, USAs største mottak for immigranter. Der hadde han etter
eget utsagn observert et skip med 2.000 immigranter som nylig var ankommet fra
det han kalte et ”spesielt farlig land”. Representanten mente det bare var en
viss type innvandrere som kom fra dette landet, og deres mål var å stjele
jobber fra amerikanere og spre radikalisme. Landet disse angivelig skumle
typene kom fra var Spania, kongressrepresentanten var født i Norge, selv om han
hadde amerikanisert navnet og nå kalte seg Harold Knutson.
Mange av de som valgte å
flytte fra slike kår, dro først til Latin-Amerika der språket ikke bød på
hindringer, men derfra gikk turen gjerne videre til USA. Noen ble rekruttert
direkte inn i tunge jobber i sukkerproduksjon, kanalgraving eller sinkgruver.
USA hadde betydelig behov for arbeidskraft på denne tiden.
Hvor bosatte de seg så alle
disse menneskene som kom fra Spania til USA? Bosettingsmønsteret skiller seg i
alle fall klart fra hvor skandinaver flest slo seg ned. Også her ser vi at
”spanjoler” følger sin regionale identitet: innvandrere fra Galicia, Asturias
og Cantabria finner vi ofte i sigarfabrikker i Florida, migranter fra
Baskerland, Aragón og Castilla finner gjerne arbeid på storgårder og i
restaurant- og hotellnæringen i det sørvestlige USA og i fjellområder i den
vestlige delen av landet. Innvandrere fra Andalusia, Valencia, Extramadura og
Castilla finner vi mange av på sukkerplantasjene på Hawaii og i fabrikker som
produserte syltetøy, tørket frukt og sjømat i California. I New England på
Østkysten av USA jobber mange fra Cantabria i lokale steinbrudd, mens
innvandrere fra Asturias, Castilla, Galicia, Valencia og Andalusia fant et
levebrød i gruver og fabrikker i nordøst og i det industrielle beltet som
strekker seg gjennom det amerikanske Midtvesten. Bare i byen New York finner vi
betydelige innslag av innvandrere fra hele Spania – der fant mange arbeid i den
travle havnen og om bord på skip, men storbyen bød også på et bredere
jobbutvalg for innvandrere enn noe annet sted i USA.
I 1921, kort tid etter at
den norskættede representanten Harold Knutson, barnefødt i Skien, hadde advart
mot disse lumske spanjolene, vedtok Kongressen en lov som la sterke
begrensninger på innvandringen til USA fra Sør-Europa. Lovene ble ytterligere
skjerpet i 1924, det året fikk skarve 131 spanjoler lovlig opphold i USA. Helt
hjerteløs overfor sine medmennesker skulle herr Knutson likevel ikke vise seg å
være, til tross for sin manglende tro på spanjolers evne til å bli gode
amerikanske borgere. Ved sin død i 1953 donerte han et stort leirområde til
trengende barn. Tusenvis av barn har i årenes løp deltatt i de mange
sommerleirprogrammene som Camp Knutson tilbyr vanskeligstilte og handikappede
unge. Men noen stor beundrer av spanjoler og spansk kultur, ble mannen så vidt
vites aldri.
Vi publiserer nye artikler hver mandag og fredag. Noen ganger litt oftere.
Spanske innvandrere til USA ble til
tider uglesett.
|
Debatt om innvandring og dens
konsekvenser er ikke av ny dato, om noen skulle tro det. I årene etter første
verdenskrig ble ”innvandringsproblemet” debattert til dels heftig også i USA,
et land som i all hovedsak er tuftet på immigrasjon. Sett i lys av den
økonomiske situasjonen i samtiden, kan debatten synes unødig hard: Det var
faktisk oppgangstider i Statene med betydelig jobbskaping i etterkant av første
verdenskrig. Men diskusjonen dreide seg om mer enn antall innvandrere som
skulle få tilgang til de muligheter USA kunne by på, det var også mye snakk om
”hva slags folk” man ville ta imot.
Spanjoler ble ikke sjelden plassert i
den noe uklare ”uønskede sorten”. Interessant egentlig, for hvilken sort var nå
egentlig spanjoler? De færreste av dem tenkte på seg selv som spanjoler – slik
var det den gangen, slik er det til dels fortsatt. Deres identitet var i
hovedsak knyttet til den regionen de og deres forfedre kom fra, i påfallende
liten grad identifiserte de seg som ”spanjoler”. Det ser vi ikke minst på de
foreningene ”spanjolene” dannet i USA, men mer om det litt senere.
Spanske kolonier, opp- og
nedgangstider
Spør du den jevne
amerikaner om spanjoler i USA, begynner de fort å snakke om Columbus og skipene
hans Niño, Pinta og Santa María. De vet gjerne også
at delstaten Florida engang i tiden var en spansk koloni og at spanske
kolonister etablerte det som i dag er USAs eldste by, St. Augustine. Den
pittoreske lille byen ligger nordøst i delstaten, noe syd for storbyen
Jacksonville.
Fortet
San Marcos i San Augustine, USAs eldste by.
|
Men spansk immigrasjon rundt slutten
av 1800-tallet og begynnelsen på 1900-tallet er det heller magre kunnskaper om
hos amerikanere flest – og det til tross for at det mellom 1880 og 1930 kom
omtrent fire millioner spanjoler til det amerikanske kontinent. Det tallet er
faktisk høyere enn det totale antall spanske innvandrere til Nord- og
Sør-Amerika i de nærmere fire hundreårene fra Columbus satte seil i 1492 frem
til 1880.
Fra slutten av 1800-tallet begynner
spanske statsborgere å søke seg til USA. Det var en rekke grunner til at mange
forlot Spania med håp om et bedre liv på det amerikanske kontinent fra 1880 og
i de første tiårene på 1900-tallet. Det en gang så sterke spanske riket, led
under forfall. Økonomien lå nærmest i ruiner etter tapene av Cuba, Filippinene,
Guam og Puerto Rico som følge av nederlaget i den spansk-amerikanske krigen i
1898. Staten innførte militær verneplikt som innebar at unge menn risikerte
livet for Spania i Nord-Afrika, og kampene der gikk heller dårlig for Spanias
del.
Ellis
Island, New York: Her måtte svært mange immigranter fra Europa innom før de
fikk opphold i USA.
|
En av grunnene til at mange ikke er
kjent med den relativt store bølgen av innvandrere fra Spania til USA er at
integrasjonen av spanske borgere i det amerikanske samfunnet gikk fort og godt
for seg – alle dystre spådommer til tross. Og dette faktum har trolig bidratt
til at den spanske identiteten er lite fremtredende i samfunnene der de slo seg
ned og derfor heller ikke har fått den store oppmerksomheten som har blitt
andre innvandrergrupper til del.
I tillegg var de spanske samfunnene i
USA løsere sammenknyttet enn de fleste andre grupper innvandrere – de holdt seg
i stor grad til folk fra samme område i Spania og i mindre grad til spanjoler
generelt. De oppfattet seg rett og slett ikke som spanjoler. Mens italiensk,
irsk og for den saks skyld norsk og svensk kultur feires på mange måter også i
dagens USA – med årlige opptog og fester, utstillinger på museer og så videre,
så finnes det ytterst få kulturelle landemerker eller arrangementer som setter
søkelys på spansk-amerikanerne som gruppe.
Uten returbillett
Historikere og andre som kjenner godt
til spansk immigrasjon til USA, hevder at svært mange spanjoler som dro til USA
tidlig på 1900-tallet, bare hadde tenkt seg et midlertidig opphold i landet –
noen år mens de ventet på at de økonomiske forholdene hjemme skulle bedre seg.
Men i 1936 brøt den spanske borgerkrigen ut og endret situasjonen og
tidshorisonten for svært mange av dem.
Beslutningen om å forbli i USA ble
for mange nærmest tatt for dem da Franco og hans tilhengere tilrev seg makten i
Spania i 1938. I amerikanske statlige arkiver finnes påfallende mange søknader
om amerikansk statsborgerskap i årene 1939 til 1941 fra personer som oppga å
være født i Spania. Det dreide seg i hovedsak om folk som hadde kommet til USA
rundt 1920 eller tidligere.
Mange spanjoler som hadde bodd i USA
i årevis, ville ikke hjem til diktatur og Franco-regimet som også aktivt
motarbeidet regionale og kulturelle forskjeller og blant annet forbød bruk av
de ulike regionale språkene i Spania.
Mulberry
Street i New York anno 1890. Her fant man innvandrere fra alle deler av Spania.
|
Krig gir spansk identitet
Inntil utbruddet av den spanske
borgerkrigen, hadde som sagt de færreste spanjoler i USA kontakt med landsmenn
som ikke kom fra samme eller nærliggende regioner i hjemlandet. Men det skulle
komme til å endre seg fra 1936 og fremover. Spanskættede professor James
Fernandez ved New York University har forsket på spansk innvandring til USA med
utgangspunkt i sin egen families historie.
Fernandez fant at ved borgerkrigens
utbrudd søkte de ulike regionale spanske organisasjonene sammen, for første
gang ble det opprettet ”all-spanske” emigrantorganisasjoner i USA.
Paraplyorganisasjonen Confederated Hispanic Societies koordinerte
spansk-amerikaneres støtte til den andre spanske republikken, altså til den
siden som motsatte seg Franco og hans folk, men organisasjonen bidro dermed
også til å stenge emigranters mulighet for å reise tilbake til Spania helt frem
til 1975, da Franco døde og demokratiseringsprosessen begynte.
Etterkommere av spanske innvandrere i
dagens USA lever som amerikanere flest. Integrasjonen har på mange måter vært
særdeles vellykket, men den har ført til at arven innvandrerne tok med seg fra
sine spanske regioner, i stor grad er glemt. Det samme gjelder språket
tidligere generasjoner snakket.
Hilsen Oliven & Poteter!
Følg oss på: www.Olivenogpoteter.blogspot.com
Send oss noen ord: olivenogpoteter@gmail.com
Facebook: www.Facebook.com/Olivenogpoteter
Vi publiserer nye artikler hver mandag og fredag. Noen ganger litt oftere.
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Vi setter pris på å høre fra deg!