Spanske utvandrere: anarkister, jobbtyver og andre skumle typer?

“Spania er et arnested for anarkister. Og den spanske regjeringen samler sammen alle disse anarkistene og dumper dem på oss i USA.” Slik tordnet en folkevalgt under en opphetet debatt om innvandring i den amerikanske Kongressen like før jul i 1920. Dagen før innlegget hadde kongressrepresentanten besøkt New York og vært på Ellis Island, USAs største mottak for immigranter. Der hadde han etter eget utsagn observert et skip med 2.000 immigranter som nylig var ankommet fra det han kalte et ”spesielt farlig land”. Representanten mente det bare var en viss type innvandrere som kom fra dette landet, og deres mål var å stjele jobber fra amerikanere og spre radikalisme. Landet disse angivelig skumle typene kom fra var Spania, kongressrepresentanten var født i Norge, selv om han hadde amerikanisert navnet og nå kalte seg Harold Knutson.

Spanske innvandrere til USA ble til tider uglesett.

Debatt om innvandring og dens konsekvenser er ikke av ny dato, om noen skulle tro det. I årene etter første verdenskrig ble ”innvandringsproblemet” debattert til dels heftig også i USA, et land som i all hovedsak er tuftet på immigrasjon. Sett i lys av den økonomiske situasjonen i samtiden, kan debatten synes unødig hard: Det var faktisk oppgangstider i Statene med betydelig jobbskaping i etterkant av første verdenskrig. Men diskusjonen dreide seg om mer enn antall innvandrere som skulle få tilgang til de muligheter USA kunne by på, det var også mye snakk om ”hva slags folk” man ville ta imot.

Spanjoler ble ikke sjelden plassert i den noe uklare ”uønskede sorten”. Interessant egentlig, for hvilken sort var nå egentlig spanjoler? De færreste av dem tenkte på seg selv som spanjoler – slik var det den gangen, slik er det til dels fortsatt. Deres identitet var i hovedsak knyttet til den regionen de og deres forfedre kom fra, i påfallende liten grad identifiserte de seg som ”spanjoler”. Det ser vi ikke minst på de foreningene ”spanjolene” dannet i USA, men mer om det litt senere.

Spanske kolonier, opp- og nedgangstider
Spør du den jevne amerikaner om spanjoler i USA, begynner de fort å snakke om Columbus og skipene hans Niño, Pinta og Santa María. De vet gjerne også at delstaten Florida engang i tiden var en spansk koloni og at spanske kolonister etablerte det som i dag er USAs eldste by, St. Augustine. Den pittoreske lille byen ligger nordøst i delstaten, noe syd for storbyen Jacksonville.

Fortet San Marcos i San Augustine, USAs eldste by.

Men spansk immigrasjon rundt slutten av 1800-tallet og begynnelsen på 1900-tallet er det heller magre kunnskaper om hos amerikanere flest – og det til tross for at det mellom 1880 og 1930 kom omtrent fire millioner spanjoler til det amerikanske kontinent. Det tallet er faktisk høyere enn det totale antall spanske innvandrere til Nord- og Sør-Amerika i de nærmere fire hundreårene fra Columbus satte seil i 1492 frem til 1880.  

Fra slutten av 1800-tallet begynner spanske statsborgere å søke seg til USA. Det var en rekke grunner til at mange forlot Spania med håp om et bedre liv på det amerikanske kontinent fra 1880 og i de første tiårene på 1900-tallet. Det en gang så sterke spanske riket, led under forfall. Økonomien lå nærmest i ruiner etter tapene av Cuba, Filippinene, Guam og Puerto Rico som følge av nederlaget i den spansk-amerikanske krigen i 1898. Staten innførte militær verneplikt som innebar at unge menn risikerte livet for Spania i Nord-Afrika, og kampene der gikk heller dårlig for Spanias del.

Mange av de som valgte å flytte fra slike kår, dro først til Latin-Amerika der språket ikke bød på hindringer, men derfra gikk turen gjerne videre til USA. Noen ble rekruttert direkte inn i tunge jobber i sukkerproduksjon, kanalgraving eller sinkgruver. USA hadde betydelig behov for arbeidskraft på denne tiden.

Ellis Island, New York: Her måtte svært mange immigranter fra Europa innom før de fikk opphold i USA.

En av grunnene til at mange ikke er kjent med den relativt store bølgen av innvandrere fra Spania til USA er at integrasjonen av spanske borgere i det amerikanske samfunnet gikk fort og godt for seg – alle dystre spådommer til tross. Og dette faktum har trolig bidratt til at den spanske identiteten er lite fremtredende i samfunnene der de slo seg ned og derfor heller ikke har fått den store oppmerksomheten som har blitt andre innvandrergrupper til del. 

I tillegg var de spanske samfunnene i USA løsere sammenknyttet enn de fleste andre grupper innvandrere – de holdt seg i stor grad til folk fra samme område i Spania og i mindre grad til spanjoler generelt. De oppfattet seg rett og slett ikke som spanjoler. Mens italiensk, irsk og for den saks skyld norsk og svensk kultur feires på mange måter også i dagens USA – med årlige opptog og fester, utstillinger på museer og så videre, så finnes det ytterst få kulturelle landemerker eller arrangementer som setter søkelys på spansk-amerikanerne som gruppe.

Uten returbillett
Historikere og andre som kjenner godt til spansk immigrasjon til USA, hevder at svært mange spanjoler som dro til USA tidlig på 1900-tallet, bare hadde tenkt seg et midlertidig opphold i landet – noen år mens de ventet på at de økonomiske forholdene hjemme skulle bedre seg. Men i 1936 brøt den spanske borgerkrigen ut og endret situasjonen og tidshorisonten for svært mange av dem. 

Beslutningen om å forbli i USA ble for mange nærmest tatt for dem da Franco og hans tilhengere tilrev seg makten i Spania i 1938. I amerikanske statlige arkiver finnes påfallende mange søknader om amerikansk statsborgerskap i årene 1939 til 1941 fra personer som oppga å være født i Spania. Det dreide seg i hovedsak om folk som hadde kommet til USA rundt 1920 eller tidligere. 

Mange spanjoler som hadde bodd i USA i årevis, ville ikke hjem til diktatur og Franco-regimet som også aktivt motarbeidet regionale og kulturelle forskjeller og blant annet forbød bruk av de ulike regionale språkene i Spania.

Hvor bosatte de seg så alle disse menneskene som kom fra Spania til USA? Bosettingsmønsteret skiller seg i alle fall klart fra hvor skandinaver flest slo seg ned. Også her ser vi at ”spanjoler” følger sin regionale identitet: innvandrere fra Galicia, Asturias og Cantabria finner vi ofte i sigarfabrikker i Florida, migranter fra Baskerland, Aragón og Castilla finner gjerne arbeid på storgårder og i restaurant- og hotellnæringen i det sørvestlige USA og i fjellområder i den vestlige delen av landet. Innvandrere fra Andalusia, Valencia, Extramadura og Castilla finner vi mange av på sukkerplantasjene på Hawaii og i fabrikker som produserte syltetøy, tørket frukt og sjømat i California. I New England på Østkysten av USA jobber mange fra Cantabria i lokale steinbrudd, mens innvandrere fra Asturias, Castilla, Galicia, Valencia og Andalusia fant et levebrød i gruver og fabrikker i nordøst og i det industrielle beltet som strekker seg gjennom det amerikanske Midtvesten. Bare i byen New York finner vi betydelige innslag av innvandrere fra hele Spania – der fant mange arbeid i den travle havnen og om bord på skip, men storbyen bød også på et bredere jobbutvalg for innvandrere enn noe annet sted i USA.

Mulberry Street i New York anno 1890. Her fant man innvandrere fra alle deler av Spania.

Krig gir spansk identitet
Inntil utbruddet av den spanske borgerkrigen, hadde som sagt de færreste spanjoler i USA kontakt med landsmenn som ikke kom fra samme eller nærliggende regioner i hjemlandet. Men det skulle komme til å endre seg fra 1936 og fremover. Spanskættede professor James Fernandez ved New York University har forsket på spansk innvandring til USA med utgangspunkt i sin egen families historie. 

Fernandez fant at ved borgerkrigens utbrudd søkte de ulike regionale spanske organisasjonene sammen, for første gang ble det opprettet ”all-spanske” emigrantorganisasjoner i USA. Paraplyorganisasjonen Confederated Hispanic Societies koordinerte spansk-amerikaneres støtte til den andre spanske republikken, altså til den siden som motsatte seg Franco og hans folk, men organisasjonen bidro dermed også til å stenge emigranters mulighet for å reise tilbake til Spania helt frem til 1975, da Franco døde og demokratiseringsprosessen begynte. 

Etterkommere av spanske innvandrere i dagens USA lever som amerikanere flest. Integrasjonen har på mange måter vært særdeles vellykket, men den har ført til at arven innvandrerne tok med seg fra sine spanske regioner, i stor grad er glemt. Det samme gjelder språket tidligere generasjoner snakket.

I 1921, kort tid etter at den norskættede representanten Harold Knutson, barnefødt i Skien, hadde advart mot disse lumske spanjolene, vedtok Kongressen en lov som la sterke begrensninger på innvandringen til USA fra Sør-Europa. Lovene ble ytterligere skjerpet i 1924, det året fikk skarve 131 spanjoler lovlig opphold i USA. Helt hjerteløs overfor sine medmennesker skulle herr Knutson likevel ikke vise seg å være, til tross for sin manglende tro på spanjolers evne til å bli gode amerikanske borgere. Ved sin død i 1953 donerte han et stort leirområde til trengende barn. Tusenvis av barn har i årenes løp deltatt i de mange sommerleirprogrammene som Camp Knutson tilbyr vanskeligstilte og handikappede unge. Men noen stor beundrer av spanjoler og spansk kultur, ble mannen så vidt vites aldri.




Hilsen Oliven & Poteter!

Følg oss på:                    www.Olivenogpoteter.blogspot.com
Send oss noen ord:        olivenogpoteter@gmail.com
Facebook:                      www.Facebook.com/Olivenogpoteter
 
Vi publiserer nye artikler hver mandag og fredag. Noen ganger litt oftere.



Kommentarer