Du lærte kanskje ikke om ham i historietimene på skolen, men han spilte
en sentral rolle da Portugal og Spania fikk for seg at de skulle ut i verden,
finne nytt land og underlegge det sine hjemlige monarker – komplett med
naturressurser og lokalbefolkning. Juan de la Cosa var sjøkaptein, hadde
antagelig en fortid som spion, og ble en nøkkelperson i Spanias kolonisering av
Sør-Amerika i andre halvdel av 1400-tallet. Han eide og var kaptein på
Columbus’ flaggskip og identifiserte og kartla ressurser i den nye verden som
hjalp det nylig gjenerobrede Spania å bygge sin anseelse og ikke minst sin
rikdom. Forholdet mellom ham og Columbus var ikke av den enkle sorten – på sitt
beste var det preget av respekt og tillit, på sitt verste, haglet de groveste
beskyldninger. Før Juan de la Cosa ble drept av en giftpil fra innfødte som
åpenbart ikke var like begeistret for europeisk kolonisering som hans
oppdragsgivere, rakk han å tegne det første verdenskartet som omfattet det
amerikanske kontinent laget av en europeer.
Med tiden ble Juan en
respektert sjøkaptein, hans gode omdømme skal ha nådd herskerne i det nylig
frigjorte og militært sterke Spania. Kongeparet Ferdinand og Isabella var som
sagt ambisiøse – og de mente Spanias fremtid lå i ekspansjon, handel og
kolonisering. På den iberiske halvøya var det få muligheter til å erobre nytt
land av betydning. Spania og Portugal var konkurrenter som begge hadde det vi i
dag kanskje ville kalle ”supermaktambisjoner”. Det gjaldt å skaffe seg
territorier, kontroll over handelsruter og tilgang til verdifulle
naturressurser.
Den 12. oktober 1492 gikk
ekspedisjonens medlemmer i land på et nyoppdaget kontinent – i alle fall fra
europeisk ståsted. På sin første reise fikk de riktignok bare sett seg litt om
i Karibia. Juans skip, Santa Maria, gikk på grunn og sank utenfor Haiti.
Spanske myndigheter ga ham en rundhåndet kompensasjon for tapet av skipet.
Blant annet fikk han retten til å transportere en bestemt mengde mel fra
Andalusia til Biscaya, og han fikk fritak for avgifter som myndighetene vanligvis
krevde inn i samband med slik fraktevirksomhet. Fri konkurranse i markedet var
ikke en ide med mange tilhengere i samtidens Europa.
Juan de
la Cosa var eier av og kaptein på skipet ”Santa Maria” som brakte Columbus til
det amerikanske kontinent på leting etter en alternativ handelsrute til India.
|
Juan de la Cosa må har vært en
sammensatt person: Eventyrer nok til å legge ut på reiser i det store ukjente,
men byråkrat nok til å utføre nitidige kartleggingsoppgaver for hjemlige
myndigheter. Han ble en uvurderlig person i den spanske koloniseringen av
Sør-Amerika.
Historikerne har forholdsvis lite
sikker kunnskap om Juans tidlige liv og levnet. De vet ikke eksakt hvor eller
når han ble født – det er først når konkurransen mellom Portugal og Spania om
erobringer av land på nye kontinenter tar til for alvor mot slutten av
1400-tallet at Juan de la Cosa trer frem som en tydelig skikkelse.
Spania kan sies å være en ny nasjon
på denne tiden. Gjenerobringen av spansk territorium fra muslimske herskere
hadde tatt flere hundre år. Den såkalte reconquistaen varte fra 718 til
den ble fullført under kong Ferdinand og dronning Isabella i 1492. Sistnevnte
var et kongepar med ambisjoner for sitt gjenforente rike.
Antagelig kom Juan de la Cosa til
verden en gang mellom 1450 og 1460. I lys av gjennomsnittlig levetid den
gangen, må han kunne betegnes som en godt voksen og erfaren mann i 1492. Man
tror han var hjemmehørende i Sta. Maria del Puerta (Santoña) i Cantabria – i
den byen bodde i alle fall hans kone og datter på den tiden.
Han skal tidlig ha begynt å skaffe seg
erfaring som sjømann i Biscaya-buktas røffe farvann. Senere utvidet han
operasjonsområdet og deltok på ekspedisjoner til Kanariøyene og Vest-Afrika. I
tillegg til å lære seg sjømannskap, skal han ha skaffet seg grundige kunnskaper
om kartografi, altså fagkunnskap om hvordan man lager og bruker kart.
To av
tre skip på Columbus’ første ferd til Amerika var karaveller. En replika av et
slikt skip kan besøkende se i havnen i Huelva.
|
Spion og oppdager i noe tvilsomt
selskap
De første bekreftede opplysningene vi
har om Juan er fra 1488, da befant han seg i Portugal. Den portugisiske
adelsmannen og oppdageren Bartolomeu Dias var nettopp vendt tilbake etter å ha
rundet “Kapp det gode håp,” det sørligste punktet på det afrikanske
kontinentet. Mange historikere mener de spanske monarkene hadde sendt Juan til
Lisboa for å finne ut så mye som mulig om Dias’ ferd. I alle fall skal han ha
vært særdeles nysgjerrig på å lære mest mulig om portugiserens ekspedisjon. På
vei tilbake til Spania kom portugisiske offiserer på sporet av ham, men han
klarte å komme seg over grensen uten å bli pågrepet.
Juan de la Cosa dukker opp igjen
tidlig på 1490-tallet. Og nå som skipsreder med tilholdssted i El Puerto de
Santa Maria, en havneby mellom Jerez og Cadiz. Man tror det er her han blir
kjent med tre brødre fra familien Pinzón. Relasjonen mellom dem skulle komme
til å spille en viktig rolle i Spanias erobringer i vest. Brødrene og deres
familie hadde slått seg opp som redere etter å ha tjent gode penger på
kystfiske og legitim handel, men også på ren sjørøvervirksomhet.
Både Juan de la Cosa og
Pinzón-brødrene var lommekjent i farvannene i det østre Atlanterhavet – og de
var skikkelser som hadde oppnådd en viss velstand. Dessuten var de villig til å
gi betydelige finansielle bidrag til Columbus’ ekspedisjon. Ferdinand og
Isabella la nemlig langt fra alle de pengene på bordet som Columbus trengte for
å gjennomføre reisen vestover med tre skip. Valget av Juan de la Cosa og Pinzón-brødrene,
falt antagelig Columbus ganske lett. Den mellomste av Pinzón-brødrene ble
forresten andrestyrmann på Pinta, hans eldre bror kaptein på samme
skute. Den tredje broren og Juan de la Cosa ble kapteiner på hvert sitt skip,
henholdsvis Niña og ekspedisjonens lederskip Santa Maria.
Columbus
fikk tillatelse og støtte av Ferdinand og Isabella til turen vestover, men var
avhengig av å finne ytterligere investorer og mannskap villig til å satse på en
ekspedisjon i ukjent farvann.
|
Et konfliktfylt forhold
Juan fortsatte å utforske det nye kontinentet
i årene som fulgte. Han gjorde i alt tre reiser sammen med Columbus, selv om
deres forhold slett ikke var uten spenninger. Columbus beskyldte blant annet de
la Cosa for selv å ha forårsaket Santa Marias havari – han hadde jo søkt
tilflukt på Niña da lederskipet han eide sank etter en grunnstøting.
Beskyldningen må ha falt de la Cosa tungt for brystet.
Likevel kan ikke konflikten ha
ødelagt forholdet mellom de to, for året etter gir Columbus de la Cosa
kommandoen på sitt eget skip da han legger ut på sin andre tur til Amerika. I
1495 finner vi nok en gang Juan de la Cosa på ekspedisjon med Columbus, denne
gangen drar de videre vestover fra Hispaniola til Jamaica og langs sørkysten av
Cuba. Men igjen oppstår det heftig uenighet mellom de to.
Mannen som var overbevist om at han
hadde funnet sjøveien til India da han gikk i land på det amerikanske
kontinent, utfordret den kartkyndige og erfarne sjøkapteinen de la Cosa. Og han
var sta så det holdt: Columbus forlangte at kapteinen og hele hans mannskap
skulle avlegge offentlig ed på at Cuba ikke var en øy slik de la Cosa mente,
men en halvøy – slik Christoffer Columbus holdt på.
De la Cosa skal ha følt seg tvunget
til å avlegge eden, men tok en søt hevn da han få år senere tegnet det første
kartet laget av en europeer som også omfattet det amerikanske kontinentet.
Vi fortsetter historien om Juan de la
Cosa førstkommende fredag her hos Oliven & Poteter.
Hilsen Oliven & Poteter!
Følg oss på: www.Olivenogpoteter.blogspot.com
Send oss noen ord: olivenogpoteter@gmail.com
Facebook: www.Facebook.com/Olivenogpoteter
Vi publiserer nye artikler
hver mandag og fredag. Noen ganger litt oftere.
Kommentarer
Legg inn en kommentar
Vi setter pris på å høre fra deg!